ČVUT zjistilo, že jeden billboard má za příčinu deset metrů nepozorné jízdy!

Řidiči jsou nejčastěji za jízdy rozptylovaní billboardy se ženami. Určitě sis všimla, že reklamních poutačů je na českých silnicích požehnaně. Tým z Fakulty dopravní ČVUT pracuje na výzkumu naprosto unikátním v ČR.

Tým z ČVUT vůbec poprvé spočítal, jak billboardy u silnic rozptylují pozornost řidičů. Z výsledků vychází, že pozornost řidiče, který jede v závěsu za jiným autem, upoutá billboard na 0,4 sekundy. I tak krátký okamžik stačí pro způsobení neštěstí s ohromnými následky. Půl sekundy totiž trvá, než začne řidič brzdit. A za půl sekundy ujede auto při padesátikilometrové rychlosti až deset metrů.

K výzkumu byl použitý speciální trenažér, který dokáže nasimulovat jak jízdu městem tak i volnou krajinou. Počítač přitom snímal pohyby očí řidičů. Dobrovolníci si napoprvé projeli trať nanečisto, aby si zvykli na ovládání auta. Pak měli za úkol jet v závěsu za jiným autem. A při závěrečné třetí jízdě si měli billboardy zapamatovat.

Když jeli řidiči za jiným autem, koukali na billboard v průměru 0,4 sekund, v sólo jízdě 0,25 sekund a na zapamatování poutače potřebovali 1,6 sekundy. Test jednoho řidiče trval zhruba 45 minut, na 10kilometrovém úseku bylo 23 velkoplošných reklam.

"Řidiči si reklamy příliš nepamatovali. Je vidět, že už jsou vůči nim do určité míry imunní, i když se na ně prokazatelně dívají. Překvapilo nás, že v jízdě za jiným autem sledovali plakáty déle než při samostatné jízdě," říká Roman Pieknik, který se na výzkumu podílel.

Výsledky týmu ČVUT nejsou ale úplné. Přestože by data mohla sloužit ministerstvu dopravy i policii, nikdo zatím nemá o podporování výzkumu zájem. "Výzkum probíhal na vzorku 12 lidí. My bychom potřebovali k přesným datům alespoň 100 lidí. Teď jsme si ověřili, že systém funguje, dál v něm ale kvůli nedostatku peněz pokračovat nemůžeme," řekl šéf výzkumu Petr Bouchner.

Ministerstvo dopravy na nových úsecích dálnic nepovoluje stavět billboardy. Na starších už neprodlužuje firmám smlouvy. Letos by mělo postupně zmizet na 400 billboardů. To je ale jen zhruba 20 procent z celkového počtu. Další rok má zmizet na 500 poutačů.

Podle statistiky zemřelo letos na silnicích 93 lidí. Je to o 24 víc než za stejné období vloni.

Dotazy a připomínky pište na ilona.prausova@cvut.cz.