Profily

Olga Štěpánková Daniela Filipiová Senta Čermáková
Vedoucí skupiny přírodou inspirovaných technologií absolventka ČVUT, bývalá ministryně zdravotnictví absolventka ČVUT, mezinárodní marketingová ředitelka Hewlett-Packard
Lucia Hladná Klára Štrausová Carly Fiorina
absolventka ČVUT, autorka domu pro 21. století absolventka ČVUT generální ředitelka, Hewlett Packard
Vendula Šafářová Irena Prášilová Markéta Pokorná
absolventka ČVUT, architektka studia Allied Architects v Šanghaji Absolventka ČVUT, provozní ředitelka MSD IT Global Innovation Center Absolventka Fakulty stavební ČVUT, doktorát na univerzitě v Hamburku, členka polární vědecké expedice.




Novinky

Práce snů v šestadvaceti: Tři frčky a služební Boeing
8. 6. 2011   Poprvé letěl, když mu bylo patnáct a to na kluzáku. Dnes je mu šestadvacet a už pilotuje velké dopravní letadlo. Řeč je o Tomáši Petrmanovi, jednom z nejmladších dopravních pilotů v České republice.
Studentům záleží na tom, kde žijí. Navrhují chytrá řešení pro životní prostředí.
20. 3. 2011   Vítězové soutěže Chytrá řešení pro životní prostředí jsou Dong Nguyen Thanh a Hung Hoang Dieu z Vysoké školy chemicko-technologické a z Českého vysokého učení technického v Praze. Uspěli v konkurenci víc než stovky projektů s novou technologií k odstraňování arzénu ze znečištěné vody. Ocenění jim předali ministr životního prostředí Tomáš Chalupa a předseda Akademie věd Jiří Drahoš.
Pod taktovkou holek z ČVUT
25. 2. 2011   Sociologický ústav Akademie věd pořádá letos oficiálně první ročník tzv. mentoringu, který si klade za úkol představit holkám ze střední, jak se studuje na vysoké a co všechno to obnáší. V pilotním ročníku v roce 2009 probíhal projekt mezi studentkami z vybraných pražských gymnázií a z ČVUT.
Technomolky se hlásí o slovo
15. 2. 2011   Mohou se holky vyrovnat klukům? Jsou jejich schopnosti rovnocenné? Technomolky si myslí, že když pomineme fyzickou sílu, tak určitě ano. Na straně technicky zaměřených holek jsou i vědecké testy, které jejich názor podporují. Jak je tedy možné, že je zatím v nových technologiích tak málo holčičího zastoupení?
Miss Academia 2010
18. 12. 2010   MISS ACADEMIA ČR je soutěž pro všechny studentky vysokých a vyšších odborných škol, kterým je pod 26 let. Motto akce vypovídá za vše: „Miss, která má (s)mysl.“ Zkrátka se hledá dívka nejen krásná, ale i inteligentní.


Buď spravedlivá ke všem

Už jsi někdy slyšela o Fair Trade, tzv. Spravedlivém obchodě? A víš, že jej nabízí i řada značek u nás?

My to máme snadné. Zajdeme do samoobsluhy a koupíme si třeba banány. Pokud o nich při tom vůbec přemýšlíme, představíme si tropickou idylku a šťastného zemědělce, který si své banánovníky hýčká a přitom si užívá sluníčka. Jenže realita je většinou jiná. Lidé, kteří se na produkci komodit v zemích třetího světa podílí, rozhodně lehký život nemají. Často za své výrobky nedostanou adekvátní odměnu. Ta se často rozmělní mezi nadnárodní společnosti, které zboží prodávají třeba k nám.

locator.fairtrade.org.nz

A Fair Trade je právě snaha, jak zajistit, aby opravdoví producenti zboží v zemích třetího světa dostali za svou práci odpovídající odměnu. Fair Trade klade důraz i na ekologické a sociální rozměry obchodu. Prosazuje platbu “spravedlivých cen“ za produkty, které přináší výrobcům přiměřené zisky. V současné době je do něj zapojeno téměř 1,5 milionu výrobců v 58 zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky.

Fair Trade kosmetika Lush

Dejme si příklad: José pěstuje v Kolumbii kávu. Za normálních okolností by svou produkci musel prodat překupníkům, kteří mu za ní zaplatí jen minimální sumu. Celý život dře na svém políčku a odměnou mu je suma, která mu stěží stačí na uživení. Přitom jeho kávu si vypijeme pod nějakou známou značkou a zajímavý zisk si rozdělí překupníci a nadnárodní značky.

Jenže jednoho dne přišli za Josém do jeho vesničky lidé z Fair Trade a nabídli mu, že od něj kávová zrna budou odebírat za jejich reálnou sumu. José si díky tomu může pořídit novou střechu na domě a jeho děti dostanou nové školní brašny. Ano, příběh je to hodně zjednodušený, ale Fair Trade je právě o tom, jak adekvátní podíl ze zisku dostane ten, který stojí na začátku produkčního řetězce a ne jen mezičlánky.

Fair Trade čokoláda

Možnost spravedlivějšího obchodu se zeměmi, kde nemají státní dotace a odbory, ale v konečném důsledku záleží na nás. Jestli koupíme bezejmenný produkt nebo Fair Trade výrobek. V prvním případě nemáme tušení, jestli ten základní člen výrobního řetězce dostal adekvátně zaplaceno, v druhém můžeme mít čisté svědomí.

Výrobky Fair Trade poznáš mimo jiné podle těchto značek na obalech:

Logo Fair Trade Fair Trade Certifikát

Mezi nejčastější výrobky Spravedlivého obchodu, na které narazíte v internetových obchodech, patří potraviny (káva, čaj, rýže, Roibos, ..), řemeslné výrobky a oblečení. Fair Trade má také několik svých kamenných obchůdků NaZemi, které najdete již v šesti českých městech.

Trendem v oblasti Fair Trade jsou nyní i kosmetické výrobky a to nás děvčata, nebudeme si lhát, zajímá především. Mezi nejznámější značky zapojené do Fair Trade obchodu patří například Gaiane nebo LUSH. Čerstvá, ručně vyráběná kosmetika LUSH nabízí celou řadu výrobků od přípravků do koupele až po parfémy.

Dotazy a připomínky pište na ilona.prausova@cvut.cz.