Fakulta strojní se podílela na vývoji nového dvoutaktního naftového motoru

V prosinci představila automobilová společnost Renault prototyp nového dvoutaktního naftového motoru. Na jeho vývoji se podíla i fakulta Strojní ČVUT v Praze. ČVUT byla jedním z partnerů evropského projektu Powerful, který probíhal minulé čtyři roky.
Úkolem pro tým z Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel fakulty Strojní ČVUT byl návrh plnění motoru. Celý tým vedl Prof. Ing. Jan Macek, DrSc. Mimo jiných součástí vyvíjel tým také turbodmychadlo a mechanicky hnané dmychadlo (kompresor). Vývoj plnící skupiny je zásadní pro úspěch tohoto motoru. To si myslí i Ing. Pavel Brynych z fakulty Strojní.

Tento dvoutaktní turbodiesel s objemem 730 centimetrů krychlových má být motorem, který je určený pro malá osobní auta. Jeho hlavní výhodou má být v nízká spotřeba paliva a emise škodlivin ve výfukových plynech. Díky použité technologii se do paliva už nemusí přimíchávat mazací olej - stálá olejová náplň se nachází v klikové skříni.

Automobilka má zájem o další spolupráci s ČVUT v rámci dalšího evropského dotačního programu Horizont 2020. Je nutno dodat, že vývoj probíhal v nových laboratořích Centra vozidel udržitelné mobility. Vybavení těchto laboratoří je srovnatelné s vývojovými odděleními automobilek. Takže ČVUT má být znovu na co pyšné. Gratulujeme!
Dotazy a připomínky pište na ilona.prausova@cvut.cz.